11 Eylül 2017 Pazartesi


Hayvan Sevgisini Aşılayan Yazar

La Fontaine


nazanss.blogspot.com




Ağustos böceği ile karıncanın hikâyesini hepimiz bilmez miyiz?
Bize çocukluğumuzdan beri o masalda edindiğimiz, çalışmayıp yan gelip yatarsak bir gün Ağustos böceği gibi çaresiz kalacağımızdır…

Fransız şair ve yazar, Jean de La Fontaine;
Bize çok güzel değerleri öğretmişti.
Masal kitapları ile okumayı, kitaplara sevdayı, hayvanları sevmeyi, dünyaya güzel gözle bakmayı, iyilik yapmanın getirilerini ve çocuk kalbimize sevgiyi aşılamıştı.

Kurnaz tilkinin kargayı kandırdığı hikâye!
Kurnazların belki ilk defasında kazandıklarını ama sonradan nasıl kaybettiklerini anlatmaz mı?

Masallar güzeldir. Masallar daima dinleyenlere iyi olan bir şeyi nasihat yerine severek söylemektir. Muhakkak ki içinden çıkarılacak dersler vardır.

Çocukluğumuzda televizyon yoktu, o sonradan gelmişti. Gerçi televizyon geldikten sonra ben çocukluğumdaki günlerimi ilk TV heyecanları geçtikten sonra hep aradım ama ne yaparsınız çoktan Televizyonlar bizleri karşılarına esir almışlardı.

Ben iyi masal anlatırdım. Çok da severdim masal anlatmasını…

Şimdiki çocuklar şanslı – mı? Bilmiyorum.
Bu kadar kargaşa bir hayat çocuklarımızın erkenden büyümelerine sebep olmuyor mu?

Benim oğlum iki buçuk yaşında bilgisayarda oyun oynuyordu.
Ben iki buçuk yaşımdaki halimi hatırlamıyorum ama herhalde çelik çomak oyununu bile bilmiyordum…

Şimdi küçük yaşta aklı bu kadar zorlamak ne kadar iyi düşünüle bilinir.
Onlar daha akıllı oluyorlar belki yeni gençlik, bizler daha sakin daha huzurlu daha mutlu değil miydik?

Masallarla büyüdük belki ama o masallardan güzel şeyler öğrendik…

Bizim zamanımızdaki bütün çocuklar La Fontaine’yi tanırlar.
Özellikle kız çocukları.
Bizlere alınan masal kitaplarının birçoğu onun eserleriydi.

La Fontaine’den Masallar
Adı altında radyo programı bile vardı.

Masal kitaplarını şiirsel bir dille anlatıyordu.
Yine bizim zamanımdaki çocukların; hayvan sevgileri onun sayesinde olmuştur.

Ben onun masallarındaki hayvanları çok severdim. Kardeşlerime okurdum ya da anlatırdım.

Onun hayvanları akıllı olurdu, vicdanlı olurlardı. Doğruyu bilirlerdi.
Haksızlığa gelemezlerdi.
Onun masallarının tadı bir başka güzel olurdu…
Kurnaz tilkileri onun sayesinde bildik, ya çalışkan karıncalara ne demeli, kibirli aslanlar ormanın kralı değiller miydi?

Onun hayvanları konuşurdu.
Onun hayvanları gerektiğinde insanlara da ders verirlerdi…

Masalları çoğunlukla herkesin anlayabileceği bir şekilde yazılmıştı.
La Fontaine ‘in canlı, hızlı, incelik ve nükte dolu bir anlatımı vardı.

Kişilerini hemen daima hayvanlar arasından seçerse de bazen insanları, bilhassa köylüleri de olaylara karıştırır. Sık -  sık bahsettiği hayvanlar aslan, kurt, tilki, eşek ve horozdur.

La Fontaine, kötüyü göstererek iyinin ne olduğunu anlatmaya çalışmıştır. Ancak şiirlerini okuyan çocuklarda herhangi bir açıklama yapılmazsa tam ters etkinin hâsıl olduğu da bir gerçektir.

Masalları toplam olarak 238 adet olup,
12 kitapta toplanmıştır.
1668'de basılan ilk altı kitabında 124 masal vardır.

Bunlar birinci cildi meydana getirir.
İkinci cilt 1678'de basılan beş kitaptır.
En son 1694'de bastırdığı üçüncü cilt ise tek kitaptan ibarettir.

Masal güzellik, masal sevgi, masal iyilik o zaman okumalı yâda anlatmalıyız.


Nazan Şara Şatana
nazanss.blogspot.com


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder