Tasavvuf
Müziği
Hayat
Görüşümüzü Değiştiriyor.
nazanss.blogspot.com
Tasavvuf
Müziğini yorumlayan çok sanatçı var elbette…
Ben
Ahmet Özhan’ı dinlerken çok duygulanırım, çok etkilenirim. Onun Mevlana’yı,
Yunus Emre’yi anlatışı ve seslendirişi bir başkadır sanki…
Ahmet
Özhan’ın bir röportajında:
Hayat
felsefesini, Mevlana hoşgörüsü ve Yunus Emre düşüncesi ile şekillendirmiş
denilmişti. Ne kadar güzel. Keşke hepimiz yapabilsek.
Ahmet
Özhan; Tasavvufu görev edinmiş, geniş kitlelere sevdirmiş.
Ayrıca
tasavvuf müziğini iyi icra eden Rıfat Çalışkan Beyle bir televizyon programında
birlikte konuk olmuştuk.
O
zamanda dinlemiştim. Çok etkilenmiştim.
Rıfat
Çalışkan Bey; sesi ile sazı ile yaptığı müzik ile hani gönül telinizi sızlatır
ya işte öyle olmuştu.
Tasavvuf müziği ile ilgili alıntıları aktaracağım sizlerle birlikte bende bilgileneceğim…
Tasavvuf
müziği yüzyılların birikimini sunar.
Ramazan
denilince akla gelen güzelliklerden biride tasavvuf müziği, bu günlerde daha
çok dinleyebiliyoruz.
Tasavvuf
müziği farklıdır. Onu dinlerken eğlenmezsiniz, ne olduğunuzu, ne yaptığınızı
düşünürsünüz.
Birçok
tarikatta Tasavvuf müziği varmış fakat en gelişmiş hali Mevlevi müziğiymiş.
Tasavvuf
müziği için resmi açıklamalarda şöyle deniliyor:
İslam
dininde, müziğin eğlendirmek amacı ile değil, kulluğu hatırlamak için
kullanılan müzik türüne Tasavvuf müziği adı verilir. Tasavvuf felsefesinin
müziğe yansıması olarak görülebilir.
Tasavvuf
müziğini dinlediğinizde Türk sanat müziğini dinliyor gibi olursunuz. Çünkü o
sanat müziğinin dini biçimde yansımasıdır.
Şöyle
açıklanıyor:
Tekkelerde
yapılan Mevlevi müziği ve Halk müziğinin kalıplarının kullanıldığı Alevi
Bektaşi müziği olarak iki başlık altında değerlendirilmektedir. Bu açıdan
bakıldığında tasavvuf müziğini; tasavvufi sanat müziği ve tasavvufi halk müziği
olarak incelemek daha uygun
olacaktır.
Tasavvufi
Sanat Müziği:
Bu
müzik biçiminde, geleneksel sanat müziğimizin temel makam seyir ve perde
dizgesi kullanılır. Kentsel bir müzik yapısıdır, törenseldir ve bu törenlerin
temel öğesi danstır. Önemli çalgıları, ney ve kudümdür.
Müziklerinde
kullanılan formlar bakımından uzun soluklu eserlerdir.
Sözlerin okunma biçimi sanat müziği biçimindedir ancak sözler ağırbaşlı ve
oldukça ciddidir. Tasavvufi sanat müziğinde; Sema, Gülbang, Ayini Şerif gibi
çeşitli formlar bulunmaktadır.
Tasavvufi
Halk Müziği:
Melodik
ve ritmik açıdan halk müziğimizin temelleri üzerine kurulmuştur ve halk
müziğindeki perde dizgesi kullanılmaktadır. Bu müzik türünde de sözler ve çalgılar
önemlidir. Şiirler genel olarak hece vezni ile yazılır ve halk edebiyatında
bulunan tasavvuf düşüncesinin işlenmiş olduğu şiirlerden seçilir. Bağlama ailesinden kısa sap bağlama olarak
bilinen çöğür en önemli çalgısıdır. Müziklerinde, süslemeler çok az
kullanılmıştır. Tasavvufi halk müziğinin de temel öğeleri arasında dans
bulunmaktadır. Nefes, Samah, Savt, Deyiş, Duvaz-ı İmam gibi çeşitli formları bulunmaktadır.
Bunların
dışında cami müziği de Tasavvuf müziğinin içerisinde değerlendirilebilir ancak
tasavvuf müziğinde, enstrümanlar eşliğinde ibadet yapılırken, cami müziğinde
sadece insan sesi yani acapella olarak ibadet yapılmaktadır.(alıntı)
&
Tasavvuf Nedir:
Tasavvuf Tanrı evren ve insan ilişkisini bir bütünlük içinde açıklamaya çalışan insanın tanrısal erdemlere benzemesini amaçlayan dinsel ve felsefi düşüncedir.
Başlangıçta günah işlemekten
sakınmak dünyasal işleri küçümsemek ve bunlardan uzak durmak yalnızlığı seçerek
sürekli Tanrı'yı anmak kalbin ancak bu yolla temiz tutulacağına inanmak gibi
düşünceler ve uygulamalarla ortaya çıkan tasavvuf 12.yy'dan sonra tarikatlar
biçiminde örgütlenerek güçlü bir hareket durumuna gelmiştir.
Tasavvuf Müziği Nedir:
Tasavvuf müziği vahdet-i vücut
(vücudun birliği) anlayışıyla bestelenmiş dini yapıtlardan oluşur.
Mevlevi Bektaşi Celveti Gülşeni
Halveti Kadiri Nakşi v.b.
tarikatlarda tasavvuf müziği varsa da bunların içinde sanat değeri taşıyan ve gelişmiş müzik Mevlevi müziğidir.
tarikatlarda tasavvuf müziği varsa da bunların içinde sanat değeri taşıyan ve gelişmiş müzik Mevlevi müziğidir.
Itri, Dede Efendi, Osman Dede, Ahmet
Ağa gibi besteciler tarafından bestelenen Mevlevi ayinleri Türk tasavvuf
müziğinin başyapıtlarıdır
Tasavvuf müziğinin önemli formları
Mevlevi ayinleri dini peşrevler ilahilernaatlar şugllar mersiyeler Bektaşi
nefesleri duraklar ve tevşihlerdir.
&
Tasavvuf Müziğinde Kullanılan Müzik
Aletleri:
Bendir:
Derili vurmalı sazlardandır. Sadece
tasavvuf müziğinde kullanılır. Dindışı müzikte kullanımı büyük hatadır.
Kudüm:
Belli belirsiz ses veren derili, vurmalı
sazlardandır. Gövdeleri yarıküre biçiminde olan iki küçük davuldan oluşur.
Davullar , Bakır gövdenin üzerine deri gerilerek yapılır ve ikisi arasında
bir dörtlü ya da üçlü akor farkı vardır.
Nevbe:
Derili vurmalı sazlardandır. Nevbeye
verilen bir diğer adta 'zilsiz tef’tir. Nevbe de bendir gibi sadece tasavvuf
müziğinde kullanılır.
Ney:
Dilsiz nefesli sazlardandır. Sadece
tasavvufta değil klasik türk müziğinde de kullanılır. Altısı önde olmak üzere
yedi deliği olan bir kamış olan neyin ses alanı üç oktava yakındır.
Rebab:
Yaylı sazlardan olan rebab sadece
tasavvuf müziğinde kullanılır Göğsü deridendir. Düşey olarak iki arasında ya da
sol diz üzerinde tutularak çalınır Ses alanı bir buçuk oktavı zor bulan rebab
daha sonraları yerini sinekemanına bıraktı.
Dini Müzik Türleri:
A.Cami mûsikîsi (özelligi yalniz
sesle icra edilmesidir)
a) Usulsüz okunanlar Münacat, Ezan, Kaamet, Salat-u Selam, Tekbîr, Mersiye
b) Usullü okunanlar Cumhur, Tevsîh ve Tesbîh gibi Ilahi türleri
B. Tekke mûsikîsi (özelligi saz esligiyle de icra edilebilmesidir)
a) Usulsüz okunanlar Na't-i Peygamberi ve Durak
b) Usullü okunanlar Ayîn-i Serif (Mevlevî), Ayn-i Cem ve Nefesler (Bektasî) ve Zikir Ilahileri (Arapça güfteli olanlarina Sugl denir)
C. Hem camide hem tekkede okunan dinî mûsikî formlari
a) Usulsüz okunanlar Kur'an-i Kerîm ve Mevlid-i Serif
b) Usullü okunanlar Her türlü ilahiler
c) Kismen usullü kismen usulsüz okunan Miraciyye gibi(alıntı)
a) Usulsüz okunanlar Münacat, Ezan, Kaamet, Salat-u Selam, Tekbîr, Mersiye
b) Usullü okunanlar Cumhur, Tevsîh ve Tesbîh gibi Ilahi türleri
B. Tekke mûsikîsi (özelligi saz esligiyle de icra edilebilmesidir)
a) Usulsüz okunanlar Na't-i Peygamberi ve Durak
b) Usullü okunanlar Ayîn-i Serif (Mevlevî), Ayn-i Cem ve Nefesler (Bektasî) ve Zikir Ilahileri (Arapça güfteli olanlarina Sugl denir)
C. Hem camide hem tekkede okunan dinî mûsikî formlari
a) Usulsüz okunanlar Kur'an-i Kerîm ve Mevlid-i Serif
b) Usullü okunanlar Her türlü ilahiler
c) Kismen usullü kismen usulsüz okunan Miraciyye gibi(alıntı)
Tasavvuf
müziğini dinlediğinizde içiniz coşuyor adeta, yürekleniyorsunuz, yâda
yüreğinizin farkına varıyorsunuz.
Kendinizi
birçok şeyden ayıklıyorsunuz.
Huşu
ile doluyorsunuz. (Tanrı'ya boyun eğme, gönlü korku ve saygı ile dolu olma)
Nazan Şara
Şatana
nazanss.blogspot.com
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder