29 Ağustos 2017 Salı

Treni kim bulmuş, ilk kim yapmış

nazanss.blogspot.com



Trenle seyahat etmeyi çok sevenlerdenim. Düşünün hem seyahat ediyorsunuz hem dolaşabiliyorsunuz. Bu büyük bir keyif... Ben hareketsiz olmaya dayanamayanlardan olduğumdan, devamlı oturduğum zaman sıkıntıdan isilik dökecek hale gelirim.
Oysa trende bu böyle değildir. İsterseniz kalkar restoran olan vagona gidersiniz çayınızı, kahvenizi hatta yemeğinizi yersiniz. Yataklı kompartıman da iseniz yatar uyursunuz. Oh ne ala…

Hızlı trenler de her geçen gün ilgi ile takip edilip, ülkemizde de yapılması için çalışmalar sürerken benim gönlüm eski trenlerde kalmış.
Hani filmlerde gördüğümüz trenler varya ben oralardayım hala…
Şık hanımefendilerle beyefendilerin, şık masalarda yemeklerini yedikleri, pijamalarını giyip kendilerine has kompartımanda uykuya daldıkları trenleri seviyorum.

Tren bence çok güzel bir ulaşım aracı...
Yurt dışında daha da yaygın ve daha konforlu.
Trenle seyahati bu kadar severken ben ne yazık ki sık gittiğim Antalya’ya tren olmadığı için uçakla gitmek zorunda kalıyorum.
Düşünün İstanbul’dan – Antalya’ya tren olsa muhteşem olmaz mı? Ah ne güzel olur.

Treni bu kadar seviyorum peki tren ilk ne zaman yapılmış,  kimler yapmış, kimler nerede nasıl kullanmışlar?

Trenin bir iddia sonucu yapıldığı ne kadar enteresan!
İngiltere’de 1800’lü yıllarda bir mühendisle bir maden ocağı sahibinin iddiası doğrultusunda keşfedilmiş.
Mühendis on ton ağırlığındaki demiri kendi yaptığı buharlı makine ile taşıyacağını söylemiş.
Taşıyacağı araç hem buharlıymış, hem de ray üzerinde hareket ediyormuş. Yâda edecekmiş. Üstelik oldukça rahat taşınacağını söylüyormuş bu mucit mühendis…

Altı Şubat 1804 tarihinde bir lokomotif 10 tonluk demiri taşımış.
Taşımış ama Trevithick isimli mühendis, yaptığı bu ray üzerinde giden aracı çok da duyuramamış. Daha sonraki zamanlarda bir başkası, bir başka İngiliz; peron, lokomotif ve vagonlar üzerinde uzun çalışmalar yapan George Stephenson bunun devamını getirmiş.

27 Eylül 1825 tarihinde yolcu ve yük taşıyarak demiryolu taşımacılığının ilkini yapmış ya da yaptırmış olmuş.

İskoçya’da; Darlingthon – Stockton arasında kullanılmış.

Muhakkak ki o günlerden sonra ortaya çıkmış bu taşımacılık harikası aracın üzerinde çalışmalar yapılmış, her geçen gün daha iyi ve daha lüks kullanılır hale getirilmiştir.

Trenle seyahat gerçekten çok güzel.
Benim hayalim, ailemle birlikte trenle uzun bir seyahata gitmek.
Kısmet olur inşallah…

Sizlere de tavsiye ederim…

Nazan Şara Şatana
nazanss.blogspot.com


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder